A magas földgázárak miatt korlátozottan gyártanak a szintetikus adalékból, amely a dízelüzemű járműveknél kulcsfontosságú a kipufogógáz tisztításában.
Az AdBlue alakítja át az ártalmas nitrogén-oxidot vízgőzzé és nitrogénné, enélkül ezek képtelenek teljesíteni a rájuk vonatkozó emissziós előírást. Ha kifogy, előbb utóbb az autó elektronikája letilt és a kocsi nem fog elindulni.
A legnagyobb európai AdBlue-gyár, a Duslo Szlovákiában található, ők is már csak kapacitásuk töredékén üzemeltek, miközben Európa többi AdBlue-előállítója vagy teljesen leállt, vagy hasonló, visszafogott termelésre állt át. A probléma hátterében a földgáz világpiaci árának drágulása áll, amely az Adblue-gyártás legfontosabb alapanyaga.
Ez az árufuvarozóknak és a busztársaságoknak jelent súlyos problémát. Ha az AdBlue hiánycikk lesz, az ára drasztikusan emelkedni fog, ami minden termék árába be fog épülni, amelyet közúton szállítanak, ha pedig tényleg elfogy, leáll a teljes áruforgalom.
Az AdBlue kifogyása miatt letiltó autókat szoftveresen egyébként meg lehet hekkelni, de ez törvénybe ütköző művelet.
Forrás: Napi.hu