Kis kaposvári közlekedési kifakadás

Azt gondolom, hogy Kaposvár közlekedése több sebből vérzik, és mielőtt mindenki elkezdene dühösen fröcsögni, hogy a sok építkezés meg elterelés miatt van így, csendben megjegyezném, hogy nem ettől vagyok kiakadva.

A minap délután négy után próbáltam eljutni a Tallián Gyula utcából a Honvéd utcáig és bevallom őszintén majdnem kitéptem a hajamat. Én megfontolt és logikusan gondolkodó anyuka lévén óvódát és iskolát is úgy választottam a gyermekemnek, hogy gyalog meg lehessen közelíteni az adott intézményt. Ezért (szerencsére) csak nagyon ritkán kell autóval menni a csemetémért, és gyalogosként előzöm le reggelente a hosszú sorban toporgó autósokat. Mondjuk átjutni a zebrán nem egy életbiztosítás, de erről majd később.

via GIPHY

Szóval ott tartottunk, hogy csúcsforgalomban indultam neki és megdöbbentem. A legtöbb helyen lépésben haladt a forgalom vagy úgy se. Először is egy ilyen kisvárosban mint Kaposvár, hogy a viharban van ennyi autó? De most komolyan, honnan jönnek ezek? Tényleg mindenki a körzetén kívül szállítja a gyerekét iskolába és óvódába? MIért kell ez? Tényleg ennyire fontos, hogy Gizikét és Lajoskát is az iskola bejáratáig fuvarozzuk? Megéri nap mint nap idegbajt kapni? És nem lehetne gyalog jönni, vagy bicajjal netán tömegközlekedéssel?

Ezek a csúnya kérdések fogalmazódtak meg a fejemben, amikor álltam a dugóban. Most bizonyára többen  a frappáns válaszokon gondolkodnak, de továbbra sem értem miért kell ennyi embernek autóba ülnie. És ami a hab a torán, hogy sokan egyedül ücsörögnek a volán mögött. Miközben a klímaváltozás miatt mindjárt mind meghalunk. Na jó ez erős volt, nem mindjárt halunk meg, és nem is mind. 

via GIPHY

A másik meg ez a városi terepjárók. Ugye mindenki tudja, hogy ezek a dízel és benzines járművek átlagosan 25 százalékkal fogyasztanak (és szennyeznek) többet, mint a családi autók? Nem? Hát akkor szólok, úgyhogy akinek ilyen kocsija van ne mondja nekem, hogy környezetvédő. Egyébként meg minek kell? Mert szép és nagy? (Oké nyilvánvalóan biztonságosabb, bár ha nem lenne ennyi autó, nem lenne ennyi baleset ugyebár.) Feltűnően sok van belőlük, pedig nem olcsó sem a megvásárlása sem a fenntartása. No de sebaj (Van itt péééénz....) 

Na de lényeg a lényeg sok az autó. Egyre több a gépkocsi. És sokat is használjuk, használják őket. De ha már ennyien vagyunk az utakon, akkor viszont nem ártana kicsit jobban odafigyelni egymásra, a közlekedési szabályokra, a gyalogosokra. Ugyanis sok (nem csak) kaposvári autós olyan szinten hányik fittyet a szabályoknak, hogy az ember néha lábon kihord egy infarktust. Az index sokaknak luxus, a körforgalomban simán bevágnak eléd hiába az elsőbbségadás tábla, és akadnak akik a hajmeresztő sávváltásból úznek sportot, a sok szabálytalanul megálló, forgalmat fenntartó emberről nem is beszélve.  Ilyenkor azért az is szöget üt az ember fejébe, hogy vajon biztonságos-e egyáltalán biciklizni a magukat harci macinak képzelő sofőrök mellett az utakon. (Nem, nem az.) Lássuk be a közlekedési morál a béka segge alatt van. És nem javul. Sőt...

Gyalogosként néha igazán embert próbáló feladat átkelni a zebrán is. Imádom az autósokat, akik úgy húznak el előttem, hogy már a zebra közepén járok a gyerkőcömmel. Illetve azokat, akik nem veszik tudomásul, hogy a másik sávban levő autó megállt, hogy átengedjen, de ők mégis lazán áthajtanak előttem. Már többször majdnem meghaltam, de mivel nem bízom az autósokban, ezért mindig megvárom míg az összes sávban megállnak és csak akkor lépek az úttestre. A túlélés törvényei kemények na.

Ugyanakkor ez egy figyelmeztetés a gyalogosoknak is, különösen azoknak a kamaszoknak, akik fülhallgatóval a fejükön szét se nézve lépnek zebrára. Tudom elsőbbségetek van, de lehet, hogy a sofőr éppen valami másra figyel, nem vett észre - sötétben, ködben, esőben könnyen előfordul ez egyébként. Szóval ez így egy hazárdjáték, afféle közlekedési orosz rulett, vajon megáll az autó... Még jó, hogy néhány helyen villog a zebra.

Szóval milyen a kaposvári közlekedés? Káoszos. Különösen reggel 7 és 8 illetve délután 4 és 5 között. Ilyenkor autózni a belvárosban szerintem nem éri meg. Idegölő, környezetszennyező, balesetveszélyes és időrabló.  Tényleg muszáj mindig beülni abba az autóba, ráadásul egyedül? 

 

 

Állásajánlatok Kaposváron